Sunday, July 6, 2014

Kuih Pau


Bahan-Bahan 
6 cawan (cup) tepung Gandum biasa berprotein.
3/4 cawan air suam.
1/4 cawan gula pasir.
1 paket Yis Segera (11gm)/ satu sudu besar.
1 sudu besar (tbsp) Serbok Penaik (Baking Powder).
1/2 sudu kecil soda masakan (Soda Bikarbonat).
2 sudu besar lemak sayur (shortening) atau Magarine biasa boleh digunakan tetapi warna pau akan kekuningan sedikit.

Cara-Cara:
1. Larutkan gula kedalam air suam hingga larut.
2. Masukkan Yis segera kedalam Air suam yang telah gula larut. Biarkan Yis segera bertindak balas dlm 10 minit.
3. Dalam bekas tepung masukkan serbok penaik dan bikarbonat soda dan sebatikan dengan tepung gandum.
4. Masukkan Magarine atau shortening kedalam tepung dan sebatikan. Masukan air suam campuran gula dan yis kedalam tepung.
5. Adunkan tepung sehingga tepung tidak terlekat pada tangan. Jadikan Doh. Doh perlu diuli dengan baik untuk pau yang lembut.
6. Tutup doh itu dengan tudung atau pun kain bersih yang lembab. Biarkan doh selama 2 jam untuk doh kembang 2 kali ganda dari size asal.
7. Jadikan doh itu bebola size roti canai. Letakkan bebola ke atas papan golek dan taburkan sedikit tepung supaya tak melekat dan leperkan ketebalan lebih kurang 5mm. Ambil doh yang telah leper dan letakan di tapak tangan anda. Masukkan inti kaya ditengah doh dan cantumkan doh yang telah diisi inti supaya inti tertutup. Cekup doh yang berlebihan di bahagian cantuman di atas. membulatkan kembali dengan cermat. Permukaan yang cantuman adalah bahagian bawah pau semasa di masak. Lembabkan bahagian cantuman doh dgn air dan lekatkan kertas putih yang telah tersedia potong. Pau anda boleh disusun kedalam bekas kukus.
8. Masak air dalam bekas kukus. Tunggu sehingga air mendidih dan keluarkan wap. Susunkan Pau yg sedia untuk kukus. Kukus selama 20 minit. Jangan kukus lama, warna pau akan bertukar kekuningan. Inti buat lah kesukaan anda. Pau anda telah sedia. Kebisaan 25 biji pau boleh terhasil. Selamat mencuba. Ini pau yg mamak haji buat.

No comments:

Post a Comment