Sunday, July 6, 2014

CHICKEN TIKKA:



BAHAN-BAHAN:

1 kg. daging ayam bahagian dada. Buang kulit dan potong dadu size: 2cm - 4cm. lebih besar sedikit pun tak apa..
1 cawan yogurt.
1 cawan daun ketumbar.
3 sudu besar (tbsp) pes halia - bawang putih.
2 sudu besar garam masala.
1 sudu kecil (tsp) serbuk cili.
1/4 sudu kecil serbuk lada hitam.
1/2 sudu kecil serbuk kunyit.
1/2 sudu kecil serbuk jintan putih.
1 sudu kecil serbuk ketumbar.
1/2 sudu kecil perwarna merah oren.
3 sudu besar jus limau nipis atau lemon.
1 biji limau nipis / lemon dipotong wedges untuk hidangan.
1 biji bawang dihiris bulat untuk hiasan
CARA-CARA PENYEDIAAN:

1. Cincang halus daun ketumbar atau masukkan dalam food processor dan dikisar. Batang daun ketumbar dikisar halus jadikan pes. Adunkan dengan yogurt dan jadikan ia seperti pes.

2. Masukkkan semua rempah dan bahan-bahan tadi dalam pes ini dan masukkan ketulan daging ayam yang telah sediakan. Tutup bekas pemerapan ini dan masukkan dalam peti sejuk untuk pemerapan semalaman. Rendam lidi satay dalam air selama 30 minit. Dan mulakan cucuk ketulan daging ayam ini pada lidi satay seperti penyediaan satay dengan jarak diantara satu ketul daging dengan yang lain dalam jarak 1cm. Boleh gunakan skews (batang besi) juga. Cara kayu satay ini lebih sesuai dibakar dengan api terdedah seperti satay. Sekala-sekala terbalikan bakaran inidengan merenjiskan sedikit minyak ke atasnya. Biasanya dalam 15 minit ketulan ayam ini boleh masak.

3. Sekiranya bakar di oven anda perlu gunakan skews ia itu batang besi yang digunakan untuk bakar atau grill. Panaskan oven pada 200 C darjah, susun skew anda di tapak grill disediakan untuk grill, tentukan anda tempatkan perangkap minyak berlebihan di bawah tapak grill dlm oven anda. Sekala sekala sapukan minyak keatas daging ayam dan terbalikan. Daging ayam biasanya dalam boleh masak dalam 30 - 40 minit.

4. Hiaskan Chicken tikka anda dengan bawang dihiris halus bulat dan wedges limau atau gunakan salad.

No comments:

Post a Comment